غربالگری منظم و مداخله ی زودهنگام برای جلوگیری از دیابت کودکان لازم است

2 مارس 2021 - دیابت نوع 2 که زمانی بیماری بزرگسالان محسوب می شد، به طور فزاینده ای باعث ایجاد عوارض سلامتی در بین جوانان شده است. یک مرور تحقیقاتی که در مجله Osteopathic Medicine منتشر شده است، نشان می دهد که پزشکان باید تلاش کنند تا از ابتلای کودکان به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند.

از آنجایی که تعداد کمی گزینه ی درمانی برای دیابت نوع 2 کودکان در دسترس است، "پیشگیری" از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. برای بهبود نتایج بهداشتی، نویسندگان این مقاله به پزشكان توصیه کردند كه به طور منظم كودكان و نوجوانان را غربالگری كنند، و مداخلات زودهنگامی را برای خانواده هایی كه كودكان در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابتنوع 2 دارند، اجرا کنند.

نویسنده ارشد این مقاله، دکترJay H. Shubrook ، استاد دانشگاه و متخصص دیابت در کالج پزشکی استئوپاتیک کالیفرنیا در دانشگاهTouro ، گفت: دیابت نوع 2 کودکان نسبت به دیابت نوع 2 بزرگسالان بسیار پیشرونده تر و تهاجمی تر است. کودکان به کمک ما نیاز دارند و ما به اندازه کافی در این مورد هشدار نداده ایم.

عوامل خطر

متابولیسم افراد جوان با بزرگسالان متفاوت است. کبد جوانان در پاک کردن انسولین با همان سرعت کبد بزرگسالان کار نمی کند و جوانان کاهش سریع عملکرد سلولهای بتارا تجربه می کنند، به این معنی که توانایی تولید انسولین کافی را سریعتر از بزرگسالان از دست می دهند.

برای جوانان چاق یا دارای اضافه وزن که با وزن خود دست و پنجه نرم می کنند، دیابت یک خطر قابل توجه است. وزن بیش از حد می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود، که نقطه عطف این بیماری است. نظرسنجی ملی بررسی سلامت و تغذیه، یک مطالعه ملی که نتایج آن یکبار در سال 2018 و مجددا در سال 2020 منتشر شد، نشان داد که میزان چاقی در جوانان 18.5 درصد است و 18 درصد از نوجوانان به پیش دیابت مبتلا هستند.دکتر شوبروک گفت: اینکه میزان چاقی و پیش دیابت در جوانان تقریباً یکسان است، تصادفی نیست.

مدیریت بیماری

چاقی دوره ی کودکی مسئله ی پیچیده ای است که فراتر از رفتارهای بهداشتی یک کودک است.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند در هنگام کار با خانواده ها برای ایجاد یک برنامه برای مدیریت دیابت کودکانشان، باید ناامنی غذایی، بی ثباتی مسکن و محدودیت های مالی بالقوه را در نظر گرفت. این افراد باید از نظر استرس، انزوا، افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن غذا، در طی مراحل ارزیابی و درمان، غربالگری شوند.

دکتر شوبروک، گفت: بهترین فرصت برای کاهش سرعت شیوع دیابت در جوانان این است که پزشکان، نوجوانان و جوانان در معرض خطر را شناسایی کرده و مداخلات اولیه را با تاکید بر تغییرات سبک زندگی پیشگیرانه در سطح خانواده، انجام دهند. اصول و عملکرد کالج پزشکی استئوپاتیک، که عوامل محیطی، اجتماعی و سبک زندگی بیمار را در مراقبتها گنجانده است، از این روند پشتیبانی می کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210302/Regular-screening-and-early-intervention-needed-to-prevent-pediatric-diabetes.aspx